x
بازدید رئیس واعضای شورای اسلامی شهر رفسنجان از گلخانه هیدروپونیک و مرکزهایتک کشت بافت دردانشگاه آزاد رفسنجان

بازدید رئیس واعضای شورای اسلامی شهر رفسنجان از گلخانه هیدروپونیک و مرکزهایتک کشت بافت دردانشگاه آزاد رفسنجان

رئیس واعضای شورای اسلامی شهر رفسنجان از گلخانه هیدروپونیک ۱۳ هکتاری و مرکزهایتک کشت بافت گیاهی این واحد دانشگاهی بازدید کردند.   به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر رفسنجان رئیس واعضای شورای اسلامی شهر رفسنجان به همراه شهردار ؛…


  • ۱۴۰۰/۰۹/۱۷

رئیس واعضای شورای اسلامی شهر رفسنجان از گلخانه هیدروپونیک ۱۳ هکتاری و مرکزهایتک کشت بافت گیاهی این واحد دانشگاهی بازدید کردند.

 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر رفسنجان رئیس واعضای شورای اسلامی شهر رفسنجان به همراه شهردار ؛ سرپرست دانشگاه آزاد وجمعی از اساتید واحد دانشگاهی ابتدا از مجموعه گلخانه های ۱۳ هکتاری هیدروپونیک؛ مرکز هایتک کشت بافت گیاهی، گلخانه سازگاری و گلخانه در حال ساخت زیست‌بوم این واحد دانشگاهی بازدید نمودند و در جریان کامل روند ساخت و بهره‌برداری از این مراکز قرار گرفتند.

 

لازم به ذکر است در این بازدید دکتر رضا قدیری سرپرست دانشگاه آزاد به همراه سرکار خانم دکتر کاویانی ؛ جناب آقای دکتر هاشمی و دیگر اساتید دانشگاه در خصوص طرحهای فوق گزارشی را ارائه نمودند. براساس این گزارش ؛ هیدروپونیک یا آب‌کشت،یکی از روشهای خلاقانه تولیدمحصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده ازمحلول مغذی) است.

 

بزرگ‌ترین مجموعه گلخانه هیدروپونیک ۱۳ هکتاری شهرستان رفسنجان در دانشگاه آزاد اسلامی با نظارت کارشناسان تخصصی و استادان رشته کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان رفسنجان فعال میباشد. بذر مورد کاشت ، رقم خارجی بوده که در مقایسه با ارقام داخلی علاوه بر محصول بهتر به‌دلیل سازگاری با محیط کشت، مقاوم‌تر است .ضمنا عملکرداین گلخانه در هرمتر مربع ۱۵ تا ۲۰ کیلو است و محصول برداشت‌شده با هماهنگی و برنامه‌ریزی به مراکز خرید تحویل داده می‌شود. و درحال حاضر گلخانه واحد دانشگاهی مذکور تحت کشت صیفی جات بصورت هیدروپونیک و کاملا ارگانیک می باشد.

 

سرکار خانم دکتر فرشته کامیاب، عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان به عنوان مدیر مرکز کشت بافت گیاهی به همراه دانشجویان رشته‌های باغبانی و گیاه پزشکی علاقمند به پژوهش، طی ماه‌ها صرف وقت و انجام آزمون و خاطاهای متعدد تحت سرپرستی باقری‌زاده موفق شدند، اولین مرکز تحقیقاتی کشت بافت گیاهی مبتنی بر بیوتکنولوژی را در جنوب‌شرق کشور در این دانشگاه ایجاد کنند.در همین راستا سرکارخانم دکتر کامیاب عنوان کرد:این مرکز ایجاد شده است تا به اهدافی همچون؛ تولید انبوه و ریز ازدیادی پایه‌های درختان میوه مقاوم به خشکی و شوری، درختان جنگلی مقاوم و گیاهان زینتی و دارویی که به روش‌های معمولی ازدیاد به سختی تکثیر می‌شوند اما با روش کشت بافت در سطح وسیع و در حداقل زمان به صورت انبوه تکثیر می‌شوند، دست پیدا کنیم.

 

عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان بیان کرد:گیاهان دیگری نیز مورد توجه هستند تا بتوانیم با استفاده از روش‌های تکثیر کشت بافت، در مدت زمان کوتاه به تکثیر تعداد زیاد و انبوه نهال‌های مقاوم و مرغوب دست پیدا کنیم، البته آغاز فعالیت این مرکز در زمینه کار تحقیقاتی بر روی پایه درختان میوه از جمله گلابی، پیرودوآ، گیلاس، هلو، آلبالو و… بوده است تا بتوانیم به صورت تجاری آن‌ها را به کشاورزان عرضه کنیم. تحقیقات بر روی نهال گیاهان زینتی همچون گل رز، از برنامه‌های در دست اقدام این مرکز است، علاوه بر آن و با توجه به اینکه نهال پسته و خرما محصولات عمده کشاورزی مردم استان هستند، در این مرکز به طور ویژه کار تحقیقاتی برای رسیدن به نهال مرغوب و مقاوم نهال‌های پسته و خرما را درحال انجام هستیم وبا توجه به شرایط اقلیمی شهرستان رفسنجان و کمبود منابع آبی، چند سال متمادی است به طور ویژه بر روی درختان پسته مقاوم به شوری کار تحقیقاتی صورت گرفته تا بتوانیم به نهال مرغوب و مقاوم در برابر شوری دست پیدا کنیم و مدنظر داریم در فاز بعدی به تکثیر و ریزازدیادی این نهال بپردازیم و در اختیار جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان قرار دهیم تا با وجود اینکه شوری آب در شهرستان رفسنجان و انار رو به ازدیاد رفته و منجر به خشکی درختان و کاهش محصول شده است و دیگر کاشت پسته صرفه اقتصادی ندارد، درصدد آن هستیم با جایگزینی این درختان خشک شده و یا کم محصول با نهال و پایه‌های مرغوب پسته که با شرایط شوری آب و خاک سازگار است و قابلیت رشد داشته و حتی چندین برابر بازدهی و ثمردهی محصول دارد، تحولی در زمینه کشاورزی شهرستان رفسنجان و انار ایجاد کنیم.

مطالب مــرتبط