x
پانزدهمین جلسه شورای شهرستان رفسنجان برگزار شد

پانزدهمین جلسه شورای شهرستان رفسنجان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شورای شهرستان رفسنجان، صبح امروز پانزدهمین جلسه شورای شهرستان به ریاست مجید صفریان و با حضور دکتر دهقانی معاون امنیتی سیاسی فرماندار رفسنجان، خانی نماینده خانه کشاورز رفسنجان و اعضای شورا در محل صحن شورای اسلامی…


  • ۱۴۰۲/۰۳/۲۹

به گزارش روابط عمومی شورای شهرستان رفسنجان، صبح امروز پانزدهمین جلسه شورای شهرستان به ریاست مجید صفریان و با حضور دکتر دهقانی معاون امنیتی سیاسی فرماندار رفسنجان، خانی نماینده خانه کشاورز رفسنجان و اعضای شورا در محل صحن شورای اسلامی شهر رفسنجان برگزار شد.

مجید صفریان رییس شورای شهرستان رفسنجان در خصوص دغدغه های کشاورزان اظهار کرد: متاسفانه بحث خاموشی های متعدد چاه های کشاورزی باعث متضرر شدن کشاورزان میشود.

وی با اشاره به بحث گازوییل مورد نیاز تراکتورها برای امر کشاورزی عنوان کرد: این موضوع که ۹ ماه از سال کارت گازوییل شارژ می‌شود باعث نارضایتی کشاورزان شده است.

صفریان خواستار حمایت جدی مسئولین از کشاورزان شد و افزود: علاوه بر وضعیت جوی و آب و هوایی و گرانی ها که برای کشاورزان مشکل ساز شده است، مسائلی که باید به دست مسئولین رفع شود نیز باعث مشکلاتی در امر کشاورزی شده است. اگر صنعت کشاورزی دچار مشکل شود برای شهرستان اتفاقات ناخوشایندی رخ خواهد داد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص لزوم ایجاد امنیت در پارک های شهرستان شد و ابراز کرد: در پارک های شهر باید امنیت ایجاد شود که مردم در این فصل بتوانند با آرامش خاطر به تفریح بپردازند.

لزوم به روز شدن قدرت موتورهای کشاورزی

احمد خانی نماینده خانه کشاورز و مدیرعامل موسسه ذینفعان آبخوان رفسنجان در این جلسه گلایه مندی خود را از مدیران استانی در بحث کشاورزی ابراز کرد و خاطر نشان کرد: بحران آب جدی است و همه کشاورزان باید این مسئله را قبول کنند، باید منابع آب را بر اساس منابعی که داریم برداشت کنیم.

وی ادامه داد: سند ملی آبی کشور آب نیاز درخت پسته را در هکتار در سال ۴۵۰۰ متر مکعب دیده است، در صورتی که کارشناسان منصف این نیاز آبی پسته را ۹۰۰۰ متر مکعب دیده اند و ۲۰۰۰ متر برای آبشویی در نظر گرفته شده است، در مجموع ۱۱ هزار متر مکعب در هکتار نیاز آبی یک باغ استاندارد است.

خانی ابراز کرد: آب منطقه ای سطح زیر کشت و نیاز آبی را مشخص و این موضوع ما را دچار مشکل کرده است، اگر نیاز آبی ما بصورت واقعی تعریف شود دیگر تعدیل پروانه نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه باید مسئولین با کشاورزان تعامل خوبی داشته باشند، گفت: ما نمی‌توانیم سطح زیر کشت را کم کنیم تا نیاز آبی کمتری داشته باشیم در پی این مسئله مشکلات دیگری برای کشاورزان پدید می آید.

خانی در پایان تجاوز از قدرت موتور را یکی دیگر از مشکلات جدی کشاورزان خواند و تصریح کرد: قدرت موتورها باید به روز شوند.

امنیت مردم در فصل برداشت محصول تامین شود

علیرضا قادری نماینده شورای جوادیه فلاح یکی از مشکلات جدی این منطقه را کمبود آب آشامیدنی بیان کرد و در خصوص بحث احشام اظهار کرد: با نزدیک شدن به عید قربان احشام از شهرهای مختلف وارد این منطقه شده که میطلبد مسئولین از طریق قضات محترم احکامی برای نیروهای امنیتی گذاشته و خودروهای حامل احشام بررسی و اگر مشکلی است برطرف شود.

وی خواستار تامین امنیت مردم این منطقه در فصل برداشت پسته شد و افزود: حضور افاغنه برای برداشت پسته در رفسنجان ممکن است مشکلاتی برای مردم بوجود آورد، لازم است برای ارتقا امنیت اجتماعی خصوصا در خطه نوق برنامه ریزی شده که امنیت مردم تامین شود.

قادری عدم آنتن دهی در جاده منتهی به این منطقه را از مشکلات دیگر جوادیه فلاح خواند و گفت: سه راهی بافق، زرند و جوادیه، در شعاع حدود ۴۵ کلیومتر مربع هیچگونه آنتن دهی تلفن وجود ندارد و این یکی از مشکلات مهم مردم است.

رضا رنجبر حیدری نماینده شورای بخش نوق در خصوص واگذاری شبکه های خودگردان به شرکت آب و فاضلاب بیان کرد: این درخواست یکسال مطرح و کارهای خدماتی آن انجام شده است اما پروسه اداری آن طولانی شده.

وی با اشاره به بحث دانش آموزان اتباع در بخش نوق عنوان کرد: شهرستان های انار و بافق شهرستان های ممنوعه برای حضور دانش آموزان اتباع در مدارس هستند و اکثر دانش آموزان آنها به بخش ما می آیند، که باعث آسیب در مدارس در شده اند، همچنین تعداد آنها با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت پسته بیشتر نیز خواهد شد.

سید محمود جمالی زاده رییس شورای بخش کشکوئیه در این جلسه مسئله کمبود آب روستاهای حسین آباد و تقی آباد را مطرح کرد و افزود: آسفالت معابر و جاده های روستایی از دیگر مشکلات این منطقه است.

حسین فتاحی نماینده شورای شهر صفاییه نوق نیز کمبود آب، واگذاری زمین، آنتن دهی و همچنین آسفالت جاده نوق را از مطالبات مردمی این شهر مطرح کرد.

حسین پلارک نماینده شورای بخش فردوس در این جلسه با بیان مشکلات موجود در این منطقه ابراز کرد: جاده نوق ۳۰ سال است که در حال ساخت است و تا کنون در تصادفات باعث کشته شدن افراد زیادی شده است.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی و کمبود آب بیان کرد: مشکلاتی در بازار سم و کود وجود دارد و نظارت بیشتر جهاد کشاورزی از کشاورزان را میطلبد، مغازه داران سم و کود را به قیمت های دلخواه به فروش می‌رسانند.

پلارک در پایان خواستار تکمیل تجهیزات ورزشی در سالن های ورزشی نوق شد افزود: در این منطقه با توجه به وجود نیازمندان ایجاد کمیته امداد یک نیاز اساسی در منطقه نوق است.

کمپ ماده ۱۶ در رفسنجان دایر شود

مهندس علی میربابایی نایب رییس شورای اسلامی شهر رفسنجان و عضو شورای شهرستان با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات در شورای عالی استان مطرح خواهد شد، بیان کرد: تدبیری که دولت نسبت به حل معزل قاچاق سوخت داشت باعث نارضایتی کشاورزان شده است.

وی در خصوص بحث معتادین متجاهر و اتباع افزود: حضور معتادین متجاهر در سطح شهر و اتباع باعث وجود مشکلات متعدد میشود، کمپ ماده ۱۶ با توجه به نزدیک شدن به فصل پسته اگر در رفسنجان دایر شود در حل این معزل کمک اساسی می‌کند‌.

مجید دهقانی معاون امنیتی سیاسی فرماندار رفسنجان در این جلسه مطرح کرد: شوراها برآیند دیدگاه های مردم و به نوعی نماد مردم سالاری دینی است، اینکه کار به خود مردم واگذار شده است موجب خوشایندی است.

وی افزود: اگر همه مردم و مسئولین به دو کلمه در قرآن عمل میکردند مشکلات حل میشد، و آن این است که «کاری که دستتان است محکم بگیرید»، اگر به کاری ورود کردید با قوت ادامه دهید و این موضوع در مجموعه شورا اتفاق میفتد.

دهقانی به با اشاره به اینکه مشکلاتی که مطرح شد در جلسات استان مطرح خواهند شد، افزود: روزی که در این سمت مستقر شدیم دو بحث را به جد پیگیری کرده ایم، بحث شارژ کنتورها و خاموشی چاه های کشاورزی و بحث شارژ کنتورها از این هفته تا پایان برداشت محصول حل خواهد شد.

وی با اشاره به بحث خاموشی چاه های کشاورزی عنوان کرد: کنترل بعضی از تصمیمات از استان خارج شده و به تصمیمات کشوری بستگی دارد، با همه این بحث ها قرارشد یک الگوی خاموشی مناسب خانگی و چاه ها با استانداری تدوین و به وزیر کشور ارائه شود.

معاون امنیتی سیاسی فرماندار ادامه داد: پیگیری های لازم در خصوص موضوع آب آشامیدنی، احشام، بازار سم و کود، جاده نوق انجام خواهد شد.

وی در خصوص موضوع اتباع بیگانه در رفسنجان عنوان کرد: دانش آموزان اتباع از سرانه آموزشی ما بدون هزینه استفاده میکنند و همه آنها در مدارس دولتی هستند که مربیان آموزش دیده و با تجربه ای در این مدارس تدریس میکنند.

دهقانی با اشاره به پیچیدگی زیاد موضوع اتباع، تصریح کرد: اتباع ۴۰ سال است که در رفسنجان آمده اند و تعدادشان زیاد شده است، اصل قضیه این است که ما حضور این اتباع پذیرا بوده ایم اما باید به این مرحله برسیم که از کارگران ایرانی استفاده کنیم در هر شرایطی و از کارگران اتباع استفاده نکنیم.

و در پایان دکتر دهقانی ضمن تشکر و قدردانی از شورای شهرستان خواستار همکاری بیشتر بین مسئولان شهرستان شد.

مطالب مــرتبط