x
آماده‌باش کامل برای مقابله با آبگرفتگی وسیلاب /هشدار درباره سیلاب ناگهانی در استان در هفته جاری

آماده‌باش کامل برای مقابله با آبگرفتگی وسیلاب /هشدار درباره سیلاب ناگهانی در استان در هفته جاری

جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان به ریاست فرماندار و با حضور انلاین دکتر فداکار استاندار کرمان وجمعی از معاونین استاندار؛ رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان واعضای ستاد در فرمانداری برگزار شد برپایه این گزارش با استفاده از  برگزاری جلسه ستاد…


  • ۱۴۰۱/۰۵/۰۲

جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان به ریاست فرماندار و با حضور انلاین دکتر فداکار استاندار کرمان وجمعی از معاونین استاندار؛ رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان واعضای ستاد در فرمانداری برگزار شد

برپایه این گزارش با استفاده از  برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران استان تمهیدات لازم برای خسارات احتمالی سیل طی هفته جاری اندیشیده شد، زیرا بیشتر نقاط استان در هفته جاری بارانی می‌شوند.

مجید سعیدی مدیرکل ستاد بحران استان کرمان در سخنانی اظهار داشت: ورود سامانه بارشی بسیار قوی به کشور و استان کرمان پیش‌بینی شده است و امروز هشدار قرمز داده‌اند.

وی ادامه داد: بارندگی‌ها از جنوب و غرب استان کرمان آغاز می‌شود و استان را فرا می‌گیرد وانتظار داریم در ۲۴ ساعته آینده بارندگی  در جنوب کشور و جنوب غرب استان کرمان آغاز شود.

محمد نکوآمال ادامه داد: ۴۸ ساعت آینده سامانه‌ای از هند به کشور وارد می‌شود و بارش‌های خوبی در سمت جنوب‌شرق کشور داریم و ۷۲ ساعت آینده توقع داریم سامانه از جنوب و جنوب شرق کشور و از بم، ریگان و زهکلوت وارد استان کرمان شود و دامنه‌های آن به‌سمت غرب استان یعنی کهنوج، سیرجان و بافت کشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه در روز سه شنبع و چهارشنبه تقویت می‌شود، ابراز داشت: این بارش‌ها در استان کرمان بسیار زیاد و خسارت‌بار است و باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

نکوآمال با تکرار دوباره هشدار قرمز برای استان کرمان تصریح کرد: در روزهای آینده اکثر مناطق استان کرمان و حتی شهر کرمان شاهد بارش خواهند بود و تمهیدات لازم برای خسارات احتمالی باید اندیشیده شود.

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان هم با اشاره به اینکه هشدارها برای سیل باید زیاد باشد حتی اگر مردم احساس وحشت کنند، گفت: بعضی از  سیل ها در استان کرمان با ۱۰ سال قبل آن برابری می‌کند

استاندار کرمان نیز در سخنانی عنوان کرد: باید برآورد از میزان بارندگی‌ها در مناطق مختلف داشته باشیم تا بتوانیم جهت‌گیری درستی انجام دهیم.

محمدمهدی فداکار ادامه داد: فرمانداران از حوزه کاری خود خارج نشوند و فرمانداران از مناطقی که احتمال خطر است، بازدید کنند و استحکام‌سازی و سیل‌بندهای مورد نیاز انجام شود و هشدار به مردم هر چه سریع‌تر داده شود.

وی همچنین اطلاع‌رسانی و بستن مسیرهای روان‌آب‌های چالش‌زا را امری جدی خواند و تصریح کرد: آمادگی برای مقابله با سیل از همین لحظه ایجاد شود.

فرماندار شهرستان رفسنجان با اشاره به احتمال بارش های شدید  در مناطق شهری و روستایی شهرستان رفسنجان بر آمادگی کامل اعضای مدیریت بحران شهرستان تاکید کردو گفت: مدیران و مسئولان دستگاه های ذیربط و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان باید در مواقع بروز بحران با حضور سریع و به موقع خود در محل ، اقدامات لازم را انجام دهند .

حسین رضایی شهرستان رفسنجان را یکی از شهرهای حادثه خیز استان به دلیل عدم پوشش گیاهی یادکرد و افزود: باید  اعضای ستاد مدیریت بحران  با آمادگی کامل و با استفاده از امکانات موجود  اقدامات لازم را در خصوص مقابله با هر گونه حوادث احتمالی انجام دهند .

برپایه این گزارش در این نشست با اشاره به پیش بینی هواشناسی و صدور هشدارقرمز مبنی بر بارش باران و احتمال آبگرفتگی مطرح شد: دستگاه‌های متولی مثل شهرداری‌ ها برای جلوگیری از طغیان رودخانه‌ ها، هرچه سریع تر عملیات عمرانی حریم رودخانه را متوقف کنند  و دهیاران و بخشداران برای مقابله با سیلاب نیز آمادگی کامل را داشته باشند.

به دلیل افزایش  باران در روزهای سه شنبه وچهارشنبه در شهرستان رفسنجان باید مسیر محورهای رفسنجان به داوران ؛ دره در؛ دره جوز ؛ سرچشمه ؛ خنامان؛ دره راگه و مناطق کوهستانی منطقه نوق مسدود گردد ولذا از رفت وآمد به مناطق مذکورخودداری شود .

با تقویت فعالیت سامانه بارشی از ظهر سه شنبه تا چهارشنبه هفته جاری امکان جاری شدن سیلاب به‌ویژه در ارتفاعات وجود دارد بنابراین مردم وعشایر از استقرار در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها طی این مدت بپرهیزند.

مطالب مــرتبط