x
امکان ۳ نوبت اهدای خون در هرسال توسط بانوان

امکان ۳ نوبت اهدای خون در هرسال توسط بانوان

دکتر فاطمه کردستانی اظهار کرد تمامی خانم های سالم ميتوانند از ۱۸ تا ۶۵ سالگی سه بار در سال كانديدای اهدای خون سالم باشند.


  • ۱۴۰۳/۰۷/۰۵

به گزارش روابط عمومی شورای شهر رفسنجان، جلسه ای با حضور فرماندار، دکتر فاطمه کردستانی نماینده شورای شهر، رئيس پايگاه انتقال خون، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بانوان ادارات مختلف برگزار شد.

این جلسه به منظور اهميت نقش بانوان در اهدای خون و ارائه راهكار برای افزايش شاخص اهدای خون بانوان در رفسنجان تشکیل شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رفسنجان در این جلسه اظهار کرد: با وجود پيشرفت علم، هنوز جايگزينی برای خون و فرآورده های خونی وجود ندارد و نجات جان بسياری از بيماران تالاسمی، سرطانی، تصادفی ها، مادران باردار و … به دريافت خون وابسته است.

وی در ادامه افزود: نيمی از جمعيت كشور را بانوان تشكيل می دهند و سالم ترين خون را برای اهدا دارند؛ اما متاسفانه آمار اهدای خون توسط بانوان ايرانی زير ۵ درصد است.

دکتر فاطمه کردستانی مهمترين عوامل كمرنگ بودن مشاركت زنان در اهدای خون را ترس از كم خونی، ترس از سوزن كيسه های انتقال خون، ترس از ابتلا به بيماری هايی از جمله ايدز، هپاتيت و ضعف قوای جسمانی دانست که باورهایی غلط و اشتباه است.

نماینده شورای شهر یادآور شد: تمامی خانم های سالم ميتوانند از ۱۸ تا ۶۵ سالگی سه بار در سال كانديدای اهدای خون سالم بوده و فقط در دوره بارداری تا ۶ هفته بعد از زايمان و تا پايان شيردهی معاف از اهدای خون می باشند.

دکتر کردستانی، ايجاد زير ساخت مناسب و تهيه امكاناتی مثل اتوبوس سيار در مناطقی از شهر كه دسترسی به سازمان انتقال خون ندارند، استفاده از حمايت (بانوان هنرمند، نام آوران ورزشی و فعالان رسانه ای)، انجام رايگان آزمايشات قبل از اهدای خون را از جمله راهكارهای مناسب برای افزايش آمار بانوان اهدا كننده خون عنوان کرد.

مطالب مــرتبط