x
بازسازی وبهسازی بناهای تاریخی محور بازدید شهردار واعضای شورای شهر رفسنجان

بازسازی وبهسازی بناهای تاریخی محور بازدید شهردار واعضای شورای شهر رفسنجان

شهرداررفسنجان به همراه رئیس واعضای شورای اسلامی شهر رفسنجان از روند بازسازی بناها و خانه های تاریخی وقدیمی لنگر(ماهان) بازدید کردند. به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر رفسنجان؛ مهندس مجید کهنوجی شهردار رفسنجان  به همراه سید حسین رحیمی ؛رئیس…


  • ۱۴۰۱/۰۷/۰۸

شهرداررفسنجان به همراه رئیس واعضای شورای اسلامی شهر رفسنجان از روند بازسازی بناها و خانه های تاریخی وقدیمی لنگر(ماهان) بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر رفسنجان؛ مهندس مجید کهنوجی شهردار رفسنجان  به همراه سید حسین رحیمی ؛رئیس و مهندس علی میربابایی ؛ مهندس حسین کهنوجی ؛ سید ابراهیم صباغ جعفری و خانم دکتر حکمت اعضای شورای شهررفسنجان از خانه ها و اماکن تاریخی منطقه لنگر از بخش ماهان کرمان بازدید کردند واز نزدیک در جریان طریقه اجرا و بهسازی وبازسازی این بناهاو خانه های قدیمی قرارگرفتند.

در این بازدید که تمامی مکانهای آن به شکل سنتی وقدیمی بازسازی شده بود پیرامون نقش این گونه منازل قدیمی بازسازی شده در جذب گردشگران داخلی وخارجی مباحثی مطرح شد 

برپایه این گزارش هدف از بازدید امروز وجود خانه‌های قدیمی زیادی که در رفسنجان است که قدمت آن‌ها به صدها سال یا حتی بیشتر  می‌رسدو خوشبختانه تعداد بسیاری از این خانه های تاریخی هنوز هم سالم باقی مانده‌اند که  می توانند با کمی توجه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر تبدیل شوند.

خانه باغ هنرمند یکی از خانه باغ های قدیمی منطقه لنگر به شمار می‌آید.که مورد بازدید قرار گرفت . قدمت این خانه تاریخی به ۱۳۰۰ سال قبل باز می‌گردد. که با بازسازی‌های هنرمندانه انجام‌شده بر روی این خانه، تصور می‌کنید که هنوز هم در دوران اوج خود قرار دارد. در سینه سنگی هر خانه قدیمی، داستانی زیباست که با روایت آن، لذت بازدید شما چندین برابر می‌شود. در معماری این خانه می‌توانید شاهد تلفیقی از سبک ایرانی با روسی باشید. ایوان‌های طاق‌دار قوسی شکل و شیشه‌های رنگی این خانه تاریخی نمادی از معماری ایرانی و تندیس‌های گچی برگرفته از سبک معماری روسی هستند.

در این گزارش می خوانید ؛ بخشی از زیبایی یک خانه، معماری و ظاهر آن است وبخش دیگر مربوط به ساکنان آن است. حتی زیباترین خانه‌‌ها زمانی که افرادی بدطینت در آن زندگی کنند، تبدیل به خانه‌ای شوم و غیرخوشایند خواهد شد

ازمهم‌ترین بخش این خانه دوطبقه ، حمام خصوصی و ارتباط اشپزخانه با قسمت های مختلف خانه است. اگر از خانه‌های سنتی و قدیمی دیدن کرده باشید، می‌دانید که خانه‌ها در آن دوران حمام خصوصی نداشتند و همه مردم از حمام‌های عمومی استفاده می‌کردند؛ اما در این خانه یک حمام تاریخی خصوصی دیده می‌شود و بخش‌های مختلفی همانند سرویس بهداشتی، گرمخانه، نمازخانه و همچنین آتشدان دارد.

از نظر معماری، این خانه تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی به حساب می‌آید.به همین دلیل در ساخت این ساختمان نیز شاهد برخی المان‌های اروپایی در کنار المان‌های ایرانی همانند کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و پنجره‌های رنگی خواهید بود.در کل این خانه از آن دسته خانه‌هایی است که با دیدن آن روحتان تازه می‌شود.

در همین راستا با بازدید مدیران شهری رفسنجان از این بنا تصمیماتی در جهت بازسازی و بهسازی بناهای تاریخی شهر رفسنجان گرفته شد.

در پایان کارشناسان مربوطه که در این بازدید حضور داشتند ضمن معرفی و بیان تاریخچه مکان‌های مورد بازدیداز جمله باغ هنرمند ومدرسه روحی و….  به ارائه گزارش از روند احداث این پروژه‌های محله‌ محور پرداختند.

مطالب مــرتبط