x
مباهله روز حقانیت ولایت امیرالمومنین (ع)/ روز دفاع پیامبر گرامی اسلام(ص)از حقانیت دین خدا

مباهله روز حقانیت ولایت امیرالمومنین (ع)/ روز دفاع پیامبر گرامی اسلام(ص)از حقانیت دین خدا

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر رفسنجان ۲۴ ذیحجه روز مباهله روز دفاع پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و ‌آله از حقانیت دین خدا و اثبات ولایت امیرالمومنین علی(ع) در برابر همگان است. به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر…


  • ۱۴۰۱/۰۵/۰۲

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر رفسنجان ۲۴ ذیحجه روز مباهله روز دفاع پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و ‌آله از حقانیت دین خدا و اثبات ولایت امیرالمومنین علی(ع) در برابر همگان است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر رفسنجان حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی ارجمند رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر رفسنجان در بیان فضائل و اهمیت روز مباهله، گفت: مباهله در اصل از «بَهل» آمده که به ‌معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است؛ مباهله به ‌معنای نفرین طرفین است.

وی با اشاره به واقعه روز مباهله که میان پیامبر عظیم الشأن اسلام و مسیحیان نجران و در روز بیست و چهارم ذیحجه سال دهم هجری اتفاق افتاد، اظهار کرد: پیامبر (ص) طی نامه ای مسیحیان نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و از پیامبر (ص) تقاضای مباهله کردندکه هرکدام برحق نیستند ازبین بروند

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهررفسنجان ادامه داد : آیه فقل تعالوا ندع انبائنا وابنائکم و ….
بر پیامبر نازل شد؛ نجرانی ها پس از شور و مشورت با بزرگان وعلما خود تصمیم گرفتند و گفتند اگر پیامبر با اصحابش آمد مباهله کنید وهیچ مشکلی پیش نخواهد آمد ولی اگر با تعداد خاصی آمد مباهله نکنید که ازبین خواهید رفت.روز مباهله فرارسید و هنگامی که نجرانی ها در محل حاضر شدند و حضرت محمد(ص) را با عزیزترین ونزدیک ترین افراد خودش یعنی علی، حسن، حسین و فاطمه دیدند و وارستگی پیامبر (ص) را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند.

وی با بیان اینکه ساکنان نجران پس از مواجهه با پیامبر و همراهانش از پیامبر (ص) خواستند اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند، تصریح کرد: مسیحیان نجران پس از مشاهده پیامبر و اهل بیتش، ایمان آوردند که پیامبر (ص) حق است و اگر نبود عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی داد؛ لذا حاضر شدند که جریمه و خراج بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین ارجمند ادامه داد: روز مباهله در میان مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ در این روز که روز نزول آیه تطهیر « إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً » نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های پیامبر و اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد و در این روز نیز حضرت امیرالمؤمنین(ع)در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ ….در شانش نازل شد.

وی در پایان هم چنین به فضیلت روز بیست و چهارم ماه ذیحجه اشاره نمود و گفت: علاوه بر استحباب غسل و روزه در روز۲۴ ذی الحجه ؛ خواندن نماز نیز توصیه شده است؛ به این کیفیت که نزدیک زوال غسل کند و دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید، آیة الکرسی و سوره قدر، هر کدام را ده بار بخواند. همچنین خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحرهاى ماه رمضان است و شرح کامل آن در مفاتیح الجنان ذکر شده است. همچنین بعد قرائت دعای مذکور، قرائت دو رکعت نماز و ۷۰ مرتبه استغفار و اوّل آن اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ، صدقه دادن به جهت تأسی به حضرت امیرالمؤمنین (ع)، زیارت کردن امام علی(ع) و خواندن زیارت جامعه از جمله اعمال روز مباهله ذکر شده است.

مطالب مــرتبط