x
نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها: در صورت بی توجهی دولت، ایران بازار جهانی پسته را از دست می‌دهد

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها: در صورت بی توجهی دولت، ایران بازار جهانی پسته را از دست می‌دهد

♻️هاشمیان با بیان اینکه پسته یکی از محصولات ارزآور کشور است گفت:متاسفانه در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای پسته کاران به وجود آمده ست و در صورت نبود حمایت‌های دولتی ما بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم. ?به گزارش روابط…


  • ۱۴۰۰/۰۲/۱۳

♻️هاشمیان با بیان اینکه پسته یکی از محصولات ارزآور کشور است گفت:متاسفانه در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای پسته کاران به وجود آمده ست و در صورت نبود حمایت‌های دولتی ما بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم.

?به گزارش روابط عمومی شهرداری وشورای اسلامی شهر رفسنجان حجت الاسلام علی‌هاشمیان نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها در خصوص وضعیت کشاورزی استان کرمان گفت: استان کرمان یکی از استان‌های بیابانی و خشک ایران است. اما با این وجود دارای محصولات ارزشمند کشاورزی از جمله پسته است.

?وی ادامه داد: محصول پسته ارزآوری بسیار بالایی برای ایران دارد و جزو محصولاتی است که ایران می‌تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.

?نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر پسته کاران دچار معظلات بزرگی از جمله سرمازدگی، کم آبی، عدم دسترسی مناسب به فناوری روز، نبود اعتبارات مناسب و عدم دسترسی مناسب به بازارهای جهانی برای توسعه باغ‌های پسته مواجه هستند و تاکنون نیز حمایت چشمگیری از سوی دولت صورت نگرفته است.

?هاشمیان ادامه داد: کشاورزی پسته نیازمند توجه ویژه حمایت‌های دولتی است و اگر این حمایت‌ها وجود نداشته باشد همان بلایی که سر فرش ایرانی در بازار جهانی رخ داد بر سر پسته هم می‌آید و کشورهای رقیب بازار ایران را از آن خود می‌کنند.

?وی اظهار کرد: هرچند اکنون هم ما بازار جهانی را تقریبا از دست داده ایم، اما هنوز می‌توان با برنامه ریزی درست این بازار را بازسازی کرد.

?رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان ادامه داد: امروز مشکل اصلی پسته‌کاران بحث سرمازدگی است و کشاورزان محصول سال آینده خود را از دست داده اند. اگر از این کشاورزان حمایت نشود آنها نمی توانند مشکلات مالی و بی درآمدی را به مدت طولانی تحمل کنند. چرا که نگهداری باغ‌های پسته هزینه‌های سنگین دارد.

?رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها افزود: بنابراین دولت باید حمایت جدی در این حوزه داشته باشد و وام‌ها را امهال کرده یا تسهیلات ارزان قیمت برای نگهداری باغ‌ها ارائه کند. در غیر این صورت کشاورزان توان نگهداری باغ‌ها را ندارند و آفت و خشکسالی درختان پسته را می‌خشکاند.

?نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که در جنوب کرمان صفی‌جات کشت می‌شود و این با طبیعت استان کرمان مطابقت ندارد پاسخ داد: کشاورزان جنوب کرمان که به کشت صیفی‌جات می‌پردازند نیز دارای مشکلاتی هستند. کشاورزی ما اصولا بی برنامه است و برنامه ریزی خاصی برای هدایت کشاورزی وجود ندارد.

?هاشمیان ادامه داد: به دلیل نبود برنامه‌ریزی کشاورزان آنچه را که بلد هستند را انجام می‌دهند تا زندگی خود را تامین کنند و به این فکر نمی کنند که خشکسالی وجود دارد. بنابراین این بر عهده دولت است که با تغییر الگوی کشت و آمایش سرزمینی برای هر منطقه محصول مناسب را پیشنهاد کند و با حمایت و آموزش مناسب این طرح‌ها را اجرایی کند.

?وی افزود: بیشتر این کشاورزان خرده مالک هستند که توان شرکت در کلاس‌های آموزشی و اصلاح بنیادی کشاورزی را ندارند. بنابراین دولت باید در کنار تغییر الگوی کشت، کلاس‌های آموزشی را برای کشاورزان برگزار کند.

?هاشمیان در خصوص نقش کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها در حمایت از کشاورزان گفت: متاسفانه به جایگاه شوراها و شورای عالی استان‌ها آنچنان که در قانون اساسی آمده است در جنبه عملکردی توجهی نشده است و از آنجایی که شوراها نقش اجرایی ندارند نمی توانند تاثیر زیادی بگذارند. چرا که در این زمینه قانون و آیین نامه لازم وجود دارد اما اجرایی نمی شود.

مطالب مــرتبط