x
شست هم اندیشی و بررسی مشکلات شهرستان های رفسنجان و انار با حضور زینی وند استاندار کرمان برگزارشد

شست هم اندیشی و بررسی مشکلات شهرستان های رفسنجان و انار با حضور زینی وند استاندار کرمان برگزارشد

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر رفسنجان نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات شهرستان های رفسنجان و انار سه شنبه ۱۸ آذرماه با حضور زینی وند استاندار کرمان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری؛ رئیس شورای اسلامی شهر؛سرپرست…


  • ۱۳۹۹/۰۹/۱۸

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر رفسنجان نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات شهرستان های رفسنجان و انار سه شنبه ۱۸ آذرماه با حضور زینی وند استاندار کرمان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری؛ رئیس شورای اسلامی شهر؛سرپرست شهرداری؛ فرماندار ؛ امام جمعه ؛ نماینده مردم رفسنجان وانار و رئیس دادگستری ودادستان شهرستان و جمعی از مسئولین شهرستانی و استانی در محل سالن شهید هنری دانشگاه ولی عصر (عج) برگزار شد.

در این نشست استاندار کرمان ادامه داد: رفسنجان برای همه مردم ایران به عنوان یک شهرستان خاطره انگیز است که در تاریخ انقلاب نقش موثری داشته است؛ بسیاری از بزرگان نظام مقدس جمهوری اسلامی در این شهرستان نقش آفرینی کردند و یکی از پایه های مهم و تأثیرگذار در این شهرستان خیّرین آن هستند.

وی یا گرامی داشت یاد بزرگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام شیخ محمد هاشمیان امام جمعه فقید رفسنجان و حجت الاسلام شیخ عباس پورمحمدی تصریح کرد: این افراد برجسته شهرستان رفسنجان نقش مهمی در پایه گذاری انقلاب اسلامی داشتند، همچنین خون شهدایی که از این شهرستان برای آبیاری درخت انقلاب و حفظ اسلام ریخته شد؛ بیشترین شهدای مدافع حرم از این شهرستان هستند و بسیاری از ویژگی هایی که این شهرستان در کنار استان تاریخ ساز کرمان دارد افتخار همه ما ایرانیان است به یقین ما متولیان انتقال این تاریخ با عظمت هستیم؛ استانی که سردار سلیمانی را در دامن خود پرورش داده است و نیز شهید باهنر و اگر بخواهیم در استان و شهرستان رفسنجان نام ببریم باعث افتخار همه ما ایرانیان است و نسل جوان ما از استان کرمان با این ویژگی ها، انتظار دارند هم در اشتغال هم در توسعه راهکارهای مفیدی ارائه و اجرا شود.

وی اضافه کرد: وقتی یک هدف واحدی تعریف کنیم، برای تحقق آن هدف باید وقت و هزینه و تمامی افکار و استعدادها را بسیج کرد؛ این استان نیاز به توسعه زیر ساخت ها در ۴ حوزه از جمله آب دارد.آب مصرفی این استان چه در کشاورزی چه برای کشاورزی بیشتر از منابع زیر زمینی بوده و در حال تمام شدن است و سفره های آب زیرزمینی هر ساله افت می کند؛ باید تدابیر مهمی در این راستا اندیشیده شود، آب ها باید از طرف کشاورز در قالب سند ” سازگاری آب ” مدیریت شود، سند سازگاری با کم آبی حداقل کاری است که ما در حال اجرای آن هستیم و باید دو میلیاردمترمکعب آب را مدیریت کنیم که یک میلیارد آن را پذیرفتند.

زینی وند خاطرنشان کرد: باید منابع رو زمینی را مدیریت کرد و به سمت خطوط انتقال آب برویم و همه مدیران در این راستا فعالیت کنند؛ انتقال آب حتی در زمان تحریم و به صورت کوتاه مدت هم امکان پذیر است تا زمانی که من استاندار کرمان هستم اگر کسی حاضر باشد حتی با بشکه هم آب به استان بیاورد من دست او را می ‌بوسم، زمانی که می توان به سمت جذب منابع مالی برویم این کار را خواهیم کرد. مشکل برق، گاز و راه در استان وجود دارد باید زمینه افزایش تولید برق فراهم شود و همچنین ظرفیت گاز هم تکمیل شده که در این زمینه تمهیداتی اندیشدیده شده است.

زینی وند بیان کرد: در حوزه برق و گاز استان، حجم بالایی مصرف می شود ظرفیت آن ها پر است یعنی اگر صنعت بزرگی راه اندازی کنید دیگر زیرساخت گاز برای آن ندارید؛ منتظر بودجه دولتی نباشید که وضعیت عادی شود و نفت به فروش برسد و نیز اگر مالیات خوبی هم بگیریم و همه واحدها هم خوب کار بکنند دیگر منتظر آن پول های کلان گذشته که وارد خزانه می شد نباشید چون اصلاً منابعی برای فروش نداریم؛ بالاخره یک سری امکانات عمومی استفاده کنید؛ استانی مانند کرمان باید افزایش تولید برق داشته باشد چون توربین‌های بادی و حجم زیادی از انرژی خورشیدی را دارید.

وی ادامه داد: در این منطقه به این گستردگی مثلاً منطقه ویژه اقتصادی باید ریل گذاری شود؛ این راه و تاسیس راه با امکانات غیر از پول دولتی به شدت در کشور فراهم است باید مجوز اخذ و منابع تامین کنید؛ زیر ساخت بزرگراه فراهم است یعنی آنقدر زمینه فراهم است که واقعاً از تهران تا بندر عباس یعنی بزرگراه های آنچنانی بدون تکیه به پول دولت می تواند انجام شود؛ مثلا بزرگراه لرستان را ببینید در زمان کوتاهی بدون اتکا به پول دولتی اجرا شده است.

زینی وند تأکید کرد: زمینه ها فراهم است ما تجربه کلان برای تامین منابع مالی داریم آن هم در استان کرمان که ۱۲ یا ۱۳ درصد از بازار سرمایه کشور متعلق به استان کرمان است که این ها اعتبار دارند و هر زمان اراده بکنند می توانند در بورس بسیاری از مسائل مالی را وارد چرخه اقتصادی بکنند، البته به شرطی که ما این طرح ها را حمایت و به طور کارشناسی صحبت کنیم؛ اگر طرح درستی در استان بخواهد اجرا شود به آن حمله نکنیم همه رقبا بیایند و حمایت کنند بنابراین در زیر ساخت ها که البته با همت دکتر موسوی، کارگروهی برای توسعه زیرساخت های مهم تشکیل دهد تصمیم گیری کند و راهبرد ایجاد کنیم که هر کس هم بعد از ما آمد این راه را ادامه بدهد.

وی در حوزه پارک علم و فناوری هم گفت: این بحث مهمی است، استان های بسیار کوچک تر از کرمان به لحاظ فناوری مجهز شدند، برای تکمیل پارک علم و فناوری در رفسنجان و هم برای تغییر ساختار مدیریتی پارک علم و فناوری استان هم پیگیری می کنیم که این پارک به عنوان یکی از مهمترین دستگاه های استان باید نقش آفرینی کند؛ شما همین یزد و زاهدان را ببنید پارک علم و فناوری دارند و یزد سومین پارک را هم به بهره برداری می رساند و زاهدان هم یکی از پارک های مهم بین المللی را دارد.

زینی وند ادامه داد: کرمان در آن حد نیست که شما غفلت کردید در جای خودش مهم است و در بحث پسته و صادرات این محصول باید به صورت فنی تر و منسجم تر رفتار شود در بحث صادرات پسته رفسنجان ایراداتی وارد است که من در جلسات تخصصی تر به آن خواهم پرداخت و تصمیماتی باید گرفته شود. خوشه پسته اینجا باید یکی از مهم ترین خوشه های کشور باشد مثل جنگل پسته ای که در رفسنجان وجود دارد در دنیا چنین جنگلی نداریم، خوشه پسته تعریف دارد که باید اداره صمت استان کرمان و بقیه دستگاه های مرتبط به صورت جدی خوشه پسته را در جریان کار قرار بدهند و مراکز تحقیقاتی هم تقویت کنند.

وی بیان کرد: دانشگاه ولی عصر رفسنجان با این عظمت و مرکز تحقیقات کشاورزی پسته کاملاً به روز باشد، پژوهشکده پسته چه تأثیری در ارتقاء سطح کشت، داشت و برداشت داشته است، پژوهشکده پسته چه تأثیری بر برند و تشکل منسجم صادراتی باید داشته است؟ سالانه بیش از یک هزار هکتار از باغات پسته به دلیل کمبود منابع آبی در حال نابود شدن است باید بخشی از پژوهش ها در راستای حفظ و افزایش منابع آبی به کار گرفته شود.

زینی وند در بحث فاضلاب استان کرمان با تاکید بر اینکه یک قطره از آب فاضلاب نباید هدر برود که باید راهبردی برنامه ریزی شود، خاطرنشان کرد: گرچه سرمایه گذار نمی آید امّا آن سرمایه گذاری که در این حوزه هستند مثل طلا این را می خرند به شرطی که آن ها را اذیت نکنیم، برای مدیریت آب نیز،۲۰ درصد از آب استان را از این راه مدیریت کنید.بیمارستان فوق تخصصی بخش خصوصی در رفسنجان در حال احداث است که فرماندار باید از این طرح به طور جدی حمایت کند تا در آینده خدمات مطلوب و متفاوت تری در جنوب شرق کشور ارائه دهد.
وی ادامه داد: بیمارستان ولیعصر انار هم در حال ساخت است که برای تکمیل آن نیاز به بودجه دارد و با سفری که نوبخت به استان کرمان خواهد داشت این موضوع پیگیری خواهد شد، من پایان دولت را دوران طلایی می ‌بینم، یک سری طرح هایی که پیشرفت بالای ۵۰ درصد دارند را به من معرفی کنید تا پیگیر جذب بودجه برای تکمیل آن ها باشم. در پایان با بیان اینکه روند صدور مجوزها در استان کرمان کوتاه‌ می شود؛ گفت: در این سفر به تعدادی طرح که مشکلاتی در ادامه اجرا داشتند رسیدگی شد و به نظر می رسد وقتی مدیران در صحنه حضور داشته باشند بهتر می توان مشکلات سرمایه گذاران و واحدها و طرح هایی که در حال اجرا هستند را رفع کرد. به سرمایه گذاران قانونمند و بخش خصوصی هم قول دادیم که روند صدور مجوزها کوتاه خواهد شد چون اشتغال برای ما امری مهم است.

?در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی هاشمیان رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان اظهار کرد: پروژه پارک علم و فناوری که از مصوبات سفر سال قبل رئیس جمهور به رفسنجان بود در سال جاری راه اندازی شود تا جوانان این شهر و کارآفرینان که منتظر افتتاح این مکان هستند از آن بهره ببرند.

?رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان با اشاره به برداشت پول از حساب شرکت آب و فاضلاب رفسنجان توسط شهرداری بردسیر، خاطرنشان کرد: این موضوع باید پیگیری شود، هشت حلقه چاه خریداری کردیم، دو حلقه را وارد مدار نکردند و برای ۶ حلقه چاه که خارج از محدوده خدمات شهری شهرداری بوده خلاف قانون از حساب این شرکت پول برداشت شده است.

?رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان نسبت به نگاه عادلانه در تقسیم بودجه تأکید کرد و افزود: رفسنجان سال‌ها است که چوب برخورداری را می‌خورد اما اگر رفسنجان خیران را نداشت از بسیاری از شهرهای محروم هم از نظر محرومیت پایین‌تر بود و بسیاری از اماکن این شهرستان توسط خیّران احداث شده است.

?هاشمیان با بیان اینکه امسال سال آور برای محصول پسته بود، تصریح کرد: باید نگاه ویژه ای به بازار پسته رفسنجان با توجه به اینکه محصولی استراتژیک برای کشور است انجام شود و باغداران و کشاورزان خواستار توجه ویژه به این محصول ارزآور و ارائه تسهیلات هستند.

?وی همچنین خواستار کمک به فعال‌کردن فرودگاه رفسنجان برای استفاده بیشتر از این زیرساخت در شهرستان رفسنجان شد.

مطالب مــرتبط